تبلیغات
انداده(اندیه)،روستایی با مردمانی باصفا و خونگرم - مطالب بهمن 1393
 
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ :
نویسندگان
نظرسنجی
این وبلاگ چقدر به شما کمک کردید تا روستای انداده را بهتر بشناسید؟









جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


انداده(اندیه)،روستایی با مردمانی باصفا و خونگرم
گامی برای آشنایی فرهنگ و رسوم روستایی بزرگ




معین الدین جوینى از مشایخ و وعاظ جوین در قرن هشتم هجرى قمرى و از جمله نویسندگان و شاعران معروف عصر خود است. وى در اشعارش معین و به ندرت معینى تخلّص مى‏کرد و از دولتشاه به بعد، از همه جا او را با لقب شعرى معینى یاد کرده‏ اند.
وى از مشاهیر ادبا و شعراى صوفیه می باشد که نخست علوم ظاهرى را از فخرالدین اسفراینى اخذ کرده و سپس داخل حوزة ارشاد شیخ سعدالدین حموى گردیده است.
معین الدین اطلاعات دینى خود را همراه عرفان آمیخته تا سخنش دلنشین گردد. تحصیلات اولیه‏اش را در جوین گذراند و پس از طى مدارج کمال در علم به شاگردى فخرالدّین بهشتى مؤلف «شرخ فرایض» اختصاص یافت و در تصوّف مرید و پیرو خاندان «شیخ سعد الدین حموى» گردید.
معین در عهد سلطنت ابو سعید بهادر (736) از خراسان به عراق و آذربایجان سفر کرده و محل عنایت خواجه غیاث الدین محمد بن رشید الدین فضل الله وزیر قرار گرفت و در همدان اقامت گزید و سپس از آن‏جا به بغداد و مکّه و مدینه رفت و بعد از اداى فرایض به خراسان بازگشت.
اثر معروف او به نثر فارسى کتاب مشهور «نگارستان» است که به تقلید از گلستان شیخ اجل سعدى در عهد سلطان ابوسعید و وزیرش غیاث الدین محمد نگارش یافته و به نام مراد معین الدین یعنى سعدالدّین یوسف حموى آراسته شد. در تصنیف این کتاب مشوق او پدرش بوده است. نگارستان به سال 735 هـ. ق به اتمام رسید و معین الدین آن را به هفت باب تقسیم کرد:
1ـ مکارم الاخلاق 2ـ در صیانت و پرهیزگارى 3ـ در حسن معاشرت 4ـ در عشق و محبّت 5ـ در وعظ و نصیحت 6ـ در فضل و رحمت 7ـ در فوائد متفرقّه.
هر یک از ابواب، همراه با حکایات کوتاهى است به شیوة سعدى و نثر و نظم در هم آمیخته که تا میزانى توانسته است آثار قلم آن استاد را در طریق دشوار انشا نماید و توفیقى در پیروى از آن شناسایى راه حاصل نماید.
در «کشف الظنون» آمده است که ابتداى این کتاب با جملة حمد و سپاس خدایى را که از الخ... شروع شده و به نام بهادرخان آن را تألیف کرده است.
مشایخ بحرآباد آن کتاب را پیشکش الغ بیگ گورگان کردند به وقتى که سلطان مشارالیه در محل یورش عراق به زیارت اکابر بحرآباد آمده بود و پادشاه دستور داد تا آن کتاب را به خوب‏ترین خط نوشتند و دائماً آن را مطالعه می‌نمود و پسندیده داشت و آن کتاب در ماورالنهر شهرتى عظیم یافته بود اما در خراسان کم به دست مى‏آمد و الحق نسخه مستعدانه، از اشعار اوست:
از زلف پریشان تــو آشفته تــرم مــن‏
در کوى تو سر گشته چو باد سحرم مـن‏
چون گل به هواى تو گریبان زده‏ام چاک‏

زیارتگاه معین الدین جوینی (رحمة الله علیه)

در میان روستاى انداده، واقع شده است. بقعه از خشت و گل ساخته شده و شامل دو ایوان کوتاه در شمال و شرق و حرم مربع شکلى به ابعاد 3×4 متر است که بالاى آن گنبدى عرقچینى به قطر چهار و ارتفاع تقریبى سه متر است. بنا به جهت فرسودگى و عدم رسیدگى به آن آسیب جدّى دیده و خوف ریزش آن مى‏رود. با توجّه به سبک بنا معلوم مى‏شود که از بناهاى قرن یازده هجرى است. که در زمان صفویّه مرمّت شده و اینک از سوی سازمان میراث فرهنگی در حال مرمّت بود که چند ماهی است که به حال خود رها شده است. در جوار این آرامگاه، آرامگاه شهداء جنگ تحمیلى احداث شده و قبرستان عمومى روستا در جوار بقعه است.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


شنبه 25 بهمن 1393 :: نویسنده :
نظرات ()

علت نامگذاری : علت نام گذاری این روستا به طور واضحی در جایی ذکر نشده امّا به گفته ی برخی اهالی آن ، اسم اصلی روستا « اُن دِهِ » بوده که به معنای 10 روستا است ( منظور زیاد بودن جمعیت آن در زمان های قدیم است ) .

موقعیت نسبی روستا : این ده در 100 کیلومتری شهر سبزوار ( در مسیر جاده ی چمن بید به گلستان ) است .

آب و هوای روستا : این روستا جزء نواحی نیمه خشک محسوب می شود و زمستان آن بسیار سرد و هوای تابستان آن نیز گرم است و دسترسی فراوانی به منابع آبی ندارد.

شکل روستا : این ده به صورت متمرکز طولی است که خانه هایش در امتداد دو قنات « عرب » و « انجلّی » بنا شده است.این قنات ها در زمان های قدیم عاملی بر شکل گیری روستا بوده و اکنون خشک شده اند.

نوع آب : آب این روستا در گذشته توسط قنات و اکنون نیز به وسیله ی چاه های عمیقی که در آن حفر شده تأمین می گردد.

بیشتر درآمد : بیشتر درآمد روستائیان از طریق کشاورزی و در کنار آن آن نیز دامداری تهیه می گردد.

نوع محصولات کشاورزی : محصولات کشاورزی در رده ی اوّل هندوانه ( هندوانه ی این ناحیه به هندوانه ی جوین معروف است ) ، گندم ، جو و چغندر و بعد از آن ها نیز تا حدودی خربزه ، کنجد و پنبه کشت میشود.

صنایع دستی : اهالی این ده به کشاورزی و دامداری مشغول اند و در روستا ، صنایع دستی رواج ندارد.

طرح هادی : طرح هادی در حال اجرا در روستا است و هنوز کامل نشده است.

جاذبه های گردشگریالف)  طبیعی : مکان گردشگری طبیعی خاصی وجود ندارد امّا مردم روستا برای گردش و گذراندن اوقات فراغت به کوه های اطراف آن ( از جمله کوه « اُقلَن قِز قَلَ » ) میروند.

  ب)  انسانی : در این روستا مقبره ی « معین الدین جوینی » ، عارف و نویسنده ی قرن ششم وجود دارد ( از آثار او می توان به کتاب « نگارستان » که تقلیدی از گلستان سعدی است اشاره کرد )

مهاجر فرستی یا مهاجر پذیری روستا : این روستا به دلیل دسترسی کم به منابع آب در حال حاضر، جزء روستا های مهاجر فرست است.

علت ایجاد روستا در این مکان : این روستا در گذشته به دلیل وجود دو قنات که اکنون خشک شده اند به وجود آمده.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


شنبه 25 بهمن 1393 :: نویسنده :
نظرات ()

 مدیریت وبلاگ انداده دومین سالگرد فوت مرحوم عزیزاله جوینی را به خانواده مکرم و خانواده بزرگ ادبیات تسلیت می گوید

در سال ۱۳۰۴ در روستای کلاته علی در نزدیکی شهر اسفراین به دنیا آمد. وی تحصیلاتش را تا دوره دکترا ادامه داد و در حوزه ادبیات فارسی و عربی، تلاش‌های بسیاری انجام داد. وی همچنین استاد بازنشسته دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود.

دکتر جوینی به دلیل خونریزی دستگاه گوارشی در بیمارستان بستری شد وی بعد از کمای سه‌روزه در پی خون‌ریزی داخلی، حدود ساعت ۲ بامداد چهارشنبه، ۲۵ بهمن سال ۱۳۹۱ در بیمارستان تهران کلینیک از دنیا رفت. و در قطعه ناموران بهشت زهرا به خاک سپرده شد

دکتر جوینی بیش از ۸۰ مقاله در حوزه‌های مختلف ادبیات نقد و منتشر کرده است. وی همچنین ترجمه‌های بسیاری از عربی و انگلیسی به زبان فارسی دارد.

از میان کتاب‌های او به این عنوان‌ها می‌توان اشاره کرد:

  • «تصحیح و شرح فرهنگ مجموعه الفرس»
  • «تصحیح مفردات قرآن»
  • «تصحیح تفسیر نسفی» (ترجمه‌ای کهن از قران به فارسی موزون و مسجع)
  • «تصحیح فرهنگ مصادره اللغله»
  • «تصحیح نهج‌البلاغه»

جوینی تصحیح جلد هفتم شاهنامه فردوسی را از روی نسخه موزه فلورانس به سرانجام رساند. دکتر جوینی در جلد هفتم که شامل داستان بیژن و منیژه است کوشیده بود تا همان شیوه مجلدهای قبلی را دنبال کند و از این رو به شرح واژگان دشوار و برگردان همه ابیات در شاهنامه پرداخت

  • «شرح واژگان دشوار و برگردان همه ابیات شاهنامه» (از دست‌نویس موزه فلورانس)
  • «نبرد اندیشه‌ها در داستان رستم و اسفندیار»
  • «داستان زال و رودابه» (از دست‌نویس موزه فلورانس)
  • «داستان فرود سیاوش» (از دست‌نویس موزه فلورانس
  • «داستان بیژن و منیژه»
  • «داستان رستم و سهراب» (از نسخه فلورانس).

دکتر سجاد آیدنلو (شاهنامه پژوه، مدرس دانشگاه پیام نور ارومیه و از دوستان نزدیک دکتر جوینی ): به نظر من اهمیت دکتر جوینی و نقش ایشان در شاهنامه شناسی در دو نکته است: نخست این که وی اولین کسی بود که به چاپ حروفی و مقطعی دست نویس های شاهنامه همت گماشت. دومین ویژگی منحصر به دکتر جوینی، فضل تقدم آغاز شرح نویسی کامل شاهنامه است. ایشان نخستین کسی بود که شاهنامه را از بیت اول به بعد حروف چینی و شرح کرد

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


شنبه 25 بهمن 1393 :: نویسنده :
نظرات ()

به مناسبت دهمین سالگرد شهادت شهید علیرضا نصیریان مراسمی از سوی خانواده آن شهید بزرگوار با حضور اقشار مردم روستا و دوستان آشنایان و با حضور مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه بسیج جوین حاج آقای علیپور و جناب سرگرد ناصری فرمانده ناحیه مقاومت در مسجد روستا برگزار گردید .

در این مراسم حجت الاسلام علیپور در سخنانی از زحمات خانواده شهید در برگزاری این مراسم تقدیر و تشکر کرد و از سایر مردم روستا بخصوص خانواده سایر شهدای گرانقدر هم در خواست نمود که نسبت به برگزاری چنین مراسمی اقدام نموده تا یاد و خاطره و رشادت شهیدان همیشه زنده باشد. در پایان مراسم حاضرین با حضور در گلزار شهدا و نثار فاتحه ای  یاد شهدا را گرامی داشتند.

گروهبان یکم علیرضا نصیریان در سال 83 و در درگیری با اشرارکوردل در استان سیستان و بلوچستان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


جمعه 24 بهمن 1393 :: نویسنده :
نظرات ()